Skip navigation

Σας κρατούν στο σκοτάδι, το ξέρετε πως όλοι τους υποκρίνονται .

Σας κρατούν στο σκοτάδι .

Κι έτσι άρχισαν όλα …

Φέρτε μέσα λοιπόν τους «σκελετούς» σας και τραγούδηστε την ώρα που για άλλη μια φορά τα κόκκαλα τους θα βηματίζουν ρυθμικά .

Το έχουν ανάγκη να σας έχουν θαμένους βαθιά . Όμως τα μυστικά σας, τα καλά κρυμμένα, είναι τώρα σε θέση βολής .

 

Έτοιμοι ?

 

Σταματώ τις προσπάθειες να βγάλω ένα νόημα

Παύω να δηλώνω άγνοια

Η γνωστή παλιά άμυνα

Το περιστρεφόμενο άπειρο

Εγώ όμως είμαι πάνω στον Τροχό  κι εγώ περιστρέφομαι

Αιώνια, ατελείωτα

Η ίδια πάντα ιστορία …

 

Κι αν σας πω ότι εγώ δεν είμαι σαν όλους τους άλλους ?

Κι αν τολμήσω να  πω ότι εγώ δεν είμαι ακόμη ένα από τα παιχνιδάκια σας ?

Εσείς είστε ο Υποκριτής !

Κι αν σας πω ότι δε θα παραδωθώ ποτέ ?

 

Αργά ή γρήγορα, μου έχουν πει, θα γίνω κι εγώ άλλη μια ψυχή για πούλημα, ε, καλά, σελίδα έκδοσης εξαντλημένης

Βλέπεις, δεν είμαστε μόνιμοι σ’αυτή τη ζωή

είμαστε προσωρινοί, προσωρινοί .

Η ίδια πάντα ιστορία …

 

Κι αν σας πω, Εγώ δεν είμαι σαν τους άλλους !

Κι αν σας πω, Εγώ δεν είμαι ένα ακόμη παιχνιδάκι σας !

Ο Υποκριτής είστε εσείς !

Κι αν σας πω, Εγώ δεν παραδίνομαι ! Ποτέ !

 

Είμαι η φωνή μέσα στο κεφάλι σας που αρνείστε να ακούσετε .

Είμαι η φάτσα που αναγκαστικά θ’αντικρύσετε και θα καθρεφτίζει το βλέμμα σας .

Είμαι Ό,τι απέμεινε, είμαι το Σωστό, είμαι ο Εχθρός .

Είμαι το Χέρι που θα σας ρίξει κάτω και θα σας γονατίσει .

Ποιοί είστε εσείς λοιπόν ?

Ποιοί είστε  εσείς ?

Ποιοί είστε ?

 

Κι αν σας πώ ότι εγώ δεν είμαι σαν όλους τους άλλους ?

( Σας κρατούν στο σκοτάδι )

Κι αν σας πω ότι εγώ δεν είμαι το παιχνιδάκι σας ?

( Το ξέρετε πως όλοι τους υποκρίνονται )

Κι αν σας πω ότι εγώ δεν παραδίνομαι ποτέ ?

 

Στις 8 Απριλίου 1994 το πτώμα του 27χρονου Curt Cobain ανακαλύπτεται τυχαία στο σπίτι του στη λίμνη Washington, από έναν ηλεκτρολόγο που έχει έρθει για την προγραμματισμένη εγκατάσταση ενός συστήματος συναγερμού . Ο Cobain μοιάζει να κοιμάται αλλά το αίμα που τρέχει από το αυτί του, το όπλο κάτω από το σαγόνι του και το αποχαιρετιστήριο σημείωμα που αφήνει, μόνο ύπνο δεν υποδηλώνουν . Ο Cobain αγνοείτο αρκετές μέρες από φίλους και οικογένεια και η ιατροδικαστική εξέταση το επιβεβαιώνει. Ο αυτόχειρας είχε εγκαταλείψει τα εγκόσμια τρεις μέρες πριν και μετά από μια γενναία δόση ηρωίνης . Ημερομηνία θανάτου, 5 Απριλίου 1994 . Η μέρα που ο μύθος των Nirvana τελειώνει και ένας άλλος, αυτός του frontman τους, αρχίζει …

Η είδηση του θανάτου του Cobain είναι ένα σοκ για τους απανταχού μουσικόφιλους ( θυμάμαι χαρακτηριστικά, τις ημέρες εκείνες στη σχολή μου, είχε γίνει σλόγκαν η φράση-ακολουθείται-από-αναστεναγμό  «πάει κι ο Curt Cobain …» την οποία την κολλούσαμε στο τέλος σχεδόν οποιασδήποτε συνομιλίας μας και μάλιστα για αρκετό καιρό – τουλάχιστον μέχρι τα εννιάμερα του μακαρίτη !! ) .

Η μουσική βιομηχανία μουδιασμένη. Τα υπόλοιπα μέλη των Νιρβάνα , απαρηγόρητα . Θέμα δεν τίθεται, το συγκρότημα διαλύεται οριστικά . Ιδιαίτερα για τον μπασίστα και συνιδρυτή των Νιρβάνα Krist Novoselic , το πένθος είναι πολύ βαρύ . Αποσύρεται για αρκετούς μήνες, στη συνέχεια προσπαθεί να ανακάμψει συμμετέχοντας για κάποια χρόνια σε διάφορα μουσικά σχήματα, και τελικά εγκαταλείπει . Τα τελευταία χρόνια θεωρείται μουσικά σχεδόν ανενεργός ενώ το ενδιαφέρον του έχει στραφεί προς την πολιτική και τον ακτιβισμό .

 

Για τον ντράμερ ( και όχι μόνο ) του συγκροτήματος David Grohl, που ζει και αναπνέει μέσω της μουσικής, όμως, τα πράγματα θα εξελιχθούν εντελώς διαφορετικά . Όλα τα χρόνια που οι Νιρβάνα μεγαλουργούν, ο Grohl γράφει παράλληλα τη δική του μουσική και κάνει τους δικούς του μουσικούς πειραματισμούς κρυφά όμως από τους άλλους δύο, τόσο από δημιουργική ανασφάλεια όσο κι από ένα γνήσιο θαυμασμό και σεβασμό για τη μουσική μεγαλοφυία του Cobain . Θρηνεί το θανάτο του φίλου του αλλά ταυτόχρονα αισθάνεται να απελευθέρωνεται πλέον από τους περιορισμούς που ο ίδιος είχε επιβάλλει στον εαυτό του . Λίγους μήνες μετά αποκαλύπτει το μουσικό υλικό που έκρυβε τόσο καιρό και κάνει πρόταση στον Novoselic  να σχηματίσουν ένα νέο γκρουπ, τους Foo Fighters. Γρήγορα όμως συμφωνεί με τον συνάδελφο του ότι οι συνειρμοί και οι συγκρίσεις που δικαιολογημένα θα προκύψουν, θα τους ακολουθούν διαρκώς κάνοντας τους κακό . Έτσι προχωρά μόνος του στη δημιουργία του νέου του γκρουπ .

Έξι μήνες μετά το μοιραίο γεγονός, ο Grohl μπαίνει στο στούντιο και αρχίζει να ηχογραφεί τα τραγούδια του . Τον Ιούνιο του 1995 το πρώτο άλμπουμ των Foo Fighters με τίτλο » Foo Fighters « είναι γεγονός .

Από τότε μέχρι σήμερα οι Foo Fighters έχουν κυκλοφορήσει έξι μεγάλους δίσκους κι έχουν κατορθώσει να κατακτήσουν μια αξιοπρεπέστατη θέση στη μουσική σκηνή της alternative rock, πάμπολλους θαυμαστές και τη συμπάθεια των κριτικών . Και τα έξι άλμπουμς τους ήταν υποψήφια Grammy, ενώ τρία από αυτά το κέρδισαν .

Για 15 ολόκληρα χρόνια ο David Grohl δεν έχει σταματήσει ούτε μια μέρα να συνθέτει, να ψάχνεται, να συνεργάζεται με άλλους μουσικούς, να σχηματίζει παράλληλα με τους Foo  Fighters κι άλλα γκρουπάκια . Γνωρίζει ότι το φάντασμα του Curt θα τον ακολουθεί, ότι δε θα υπάρξει συνέντευξη που να μην τον ρωτήσουν έστω μια φορά για εκείνον και τους Νιρβάνα . Οι μουσικές του όμως και η πορεία του αποδεικνύουν ότι είχε συμφιλιωθεί  μ’αυτό από την αρχή, και ότι τραβά αποκλειστικά τον δικό του αυτόφωτο δρόμο. Και με μεγάλη επιτυχία .

 

Το δυναμικό » Pretender» είναι το πρώτο single από το τελευταίο άλμπουμ του συγκροτήματος με τίτλο » Echoes, Silence, Patience & Grace « που κυκλοφόρησε το φθινόπωρο του 2007 . Tραγούδι  και δίσκος πήραν πολύ καλές κριτικές και βραβεύτηκαν με Grammy στις αντίστοιχες rock  κατηγορίες το 2008 . Μεγάλο ρόλο όμως στην επιτυχία του κομματιού είχε αναμφισβήτητα το βίντεο που σκηνοθετήθηκε από τον βρεττανό Sam Brown, έναν από τους καλύτερους, σχετικά νέους σκηνοθέτες βίντεο κλιπ των τελευταίων χρόνων . Ένα βίντεο πραγματικά εκρηκτικό για την όραση του ανυποψίαστου θεατή που ταυτόχρονα όμως επιτρέπει στο αυτί του να απολαύσει τη μουσική του τραγουδιού . Και εξηγώ :

 

Ξεκινά το βίντεο χαλαρά, λες εντάξει καλό φαίνεται, σε γκαράζ αεροπλάνων μάλλον βρίσκονται, λιτό, πολύ στυλάτο, αυτό το κόκκινο πράγμα εκεί πίσω τι ρόλο παίζει δεν ξέρω αλλά κάνει ωραία αντίθεση, α, και μια μαύρη διαχωριστική γραμμή στο πάτωμα, για να δούμε . Ωχ, ο καημένος ο David έχει τενοντίτιδα και το χέρι δεμένο, συμπάσχω . Τραγουδά ο Grohl, μμμ, ωραία ζουμαρίσματα του κάνει η κάμερα και του πάει και το μαλλί, τσαντισμένος δείχνει αλλά οι στίχοι βλέπεις το απαιτούν, πολύ καλά πλάνα αλλά έτσι θα πάει το βίντεο μέχρι το τέλος ? Μέχρι που τσουπ, σκάει μύτη στο 1:22 ένας μπάτσος γουρουνος δολοφόνος ( με την καλή έννοια ) ! Στέκεται απέναντι, τους κοιτάζει, τον κοιτάνε, λες ok νάτο και το συμβολικό, το πιάσαμε το υπονοούμενο, εύγε . Έλα μου όμως που στο 2:14 αρχίζουν σιγά σιγά να μαζεύονται κι άλλοι ματατζήδες, καμιά σαρανταριά, και τσαντίζονται πολύ γιατί δεν τους αρέσει το τραγούδι και τσαμπουκαλεύονται και παίρνουν θέση για μάχη και λες εσύ, δεν τους παίρνει τους Foo Fighters, τέσσερεις αυτοί, σαράντα οι άλλοι, χμ, χμ … Τί θα γίνει τώρα, θα πέσει ξύλο ? Ναι, θα πέσει ξύλο και οι άλλοι ακόμη βαράν τα όργανα ! Καλέ ! Φύγετε από εκεί ! Ορμάνε ! 3:27  έχουν περάσει και το τραγούδι τελειώνει στα 4:30 ! WTF !!!!

 

Το τέλος του βίντεο απλά σ’αφήνει με το στόμα ανοιχτό . Εμένα έτσι μ’άφησε, μαζί με τη σκέψη » Sam Brown σε λατρεύω » .

 

TRIVIA

* Παρακολουθώντας διάφορα μουσικά βίντεο των Foo Fighters απ’όλη τη μέχρι τώρα καριέρα τους, εύκολα διαπιστώνεις πόση σημασία δίνουν σ’αυτό το μέσο προώθησης και προβολής της μουσικής τους . Τα περισσότερα από αυτά είναι πάρα πολύ καλά ( π.χ. το βίντεο του 1999 για το  » Learn To Fly « θεωρείται πλέον κλασσικό, έχει πάρει Grammy και αξίζει να το δείτε εδώ : http://www.youtube.com/watch?v=1VQ_3sBZEm0 )

* To » Pretender » κατέχει το ρεκόρ παραμονής στο Νο1 στo Modern Rock Chart του Billboard . Έμεινε εκεί 18 ολόκληρες εβδομάδες . Επίσης είναι το δεύτερο πιο δημοφιλές rock music video στο Vevo του YouTube . Aυτή τη στιγμή που διαβάζετε πλησιάζει τα 28.000.000 views .

* To βίντεο του Sam Brown προτάθηκε για Καλύτερο Ροκ Βίντεο στα MTV VMAs του 2008 . Για πολύ κακή του τύχη εκείνη τη χρονιά οι Linkin Park είχαν βγάλει κι αυτοί ένα βίντεο με ΜΑΤ, εμπλουτισμένο όμως με διαδηλωτές, κουκουλοφόρους και μολότωφ . Οι Linkin Park νίκησαν . Δείτε αν θέλετε το βίντεο, προσωπικά το θεωρώ καλό αλλά πολύ κατώτερο ( το τραγούδι δε σας θυμίζει το With Or Without You ??? )http://www.youtube.com/watch?v=3g8v45du-ZA

* Oι στίχοι του Pretender είχαν προταθεί και είχαν βραβευτεί το 2008 άπειρες φορές, σε οποιαδήποτε μουσική διοργάνωση και αν σκεφτείτε . Πάρα πολλές είναι επίσης και οι προσπάθειες ερμηνείας τους . Κάποιοι λένε ότι αποτελούν απευθείας μήνυμα προς τον τότε πρόεδρο των Η.Π.Α. G. Bush . Ο ίδιος ο Grohl έχει δηλώσει σχετικά : «That’s the thing with lyrics, you never want to give away specifics, because it’s nice for people to have their own idea or interpretation of the song. But, you know, everyone’s been fucked over before and I think a lot of people feel fucked over right now and they’re not getting what they were promised, and so something to do with that». Δεν το μεταφράζω γιατί τα έχω φτύσει και με την ευκαιρία αυτή ζητώ την κατανόηση σας και για τη δική μου ελεύθερη απόδοση των στίχων που μου πήρε δύο ώρες να την καταφέρω !

* Foo Fighters ήταν το παρατσούκλι των Α.Τ.Ι.Α.  κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκόσμιου Πολεμου .

 

* * * Τραγούδι-στίχοι και βίντεο ήταν για μένα ένα γερό food for thought, ελπίζω και για εσάς . Αναρωτηθήκατε άραγε, όπως κι εγώ, γιατί δεν προβλήθηκε στην τηλεόραση όσο του άξιζε τότε αλλά και τώρα ? Πόσοι από εσάς το γνωρίζατε ?

Ήταν επίσης η αφορμή να ασχοληθώ με τον Sam Brown, έναν τρομερό βιντεοκλιπά . Κι αν αυτό που είδατε σας άρεσε, δεν έχετε δει τίποτα ακόμη . Γιατί δύο χρόνια μετά ο Brown γύρισε το καλύτερο μέχρι τώρα βίντεό του . Ένα μικρό αριστούργημα …  ( to be continued ) * * *

7 Comments

  1. εξαιρετικό…
    τους foo fighters δεν τους πααρακολούθησα, αν και είχα μάθει οτι ο δημιουργός τους ήταν ο David Grohl.
    Με έβαλες σε τριπάκι Άουρα…θα έχουμε ωραία θέματα να συζητάμε στο περιθώριο του γνωστού «συνεδρίου».

  2. Ωωω, πολύ ενδιαφέροντες ακούγονται!! Ως όνομα τους έχω ακουστά, αλλά δεν τους έχω ακουσει (συνειδητά) εννοώ) .

    Άουρα, μ’ επιμορφώνεις! 😉

    • αγκνιρα
    • Posted Οκτώβριος 1, 2010 at 22:47
    • Permalink

    Μπράβο, Άουρα, φοβερό πόστ! 🙂
    Πολύ ενδιαφέρον και πολύ καλογραμμένο. Περιττό να σου πω βέβαια ότι δεν το ήξερα το συγκρότημα και ότι μου άρεσε πολύ και το τραγούδι και το βίντεο (κολλάνε πολύ καλά). Θυμίζει λίγο την παλιά καλή ρόκ που άκουγα στα νεανικά μου χρόνια. 😉

    • αγκνιρα
    • Posted Οκτώβριος 1, 2010 at 22:49
    • Permalink

    agnira loves this post (but she isn’t a blogger and has no button to press 😀 )

    • teokaf
    • Posted Οκτώβριος 2, 2010 at 19:57
    • Permalink

    Μπράβο, Άουρα, φοβερό πόστ!
    Πολύ ενδιαφέρον και πολύ καλογραμμένο. Περιττό να σου πω βέβαια ότι το ήξερα το συγκρότημα και ότι μου άρεσε πολύ και το τραγούδι και το βίντεο (κολλάνε πολύ καλά).
    Δεν μπορώ ρε παιδιά είμαι κουρασμένος ( γι αυτό το κοπι πειστ από την Αγκινάρα, να είσαι καλά Αγκινάρα που μπήκες στο μυαλό μου αλλά όχι και στην ζωή μου μια και τους ήξερα από τότε που ξεκίνησαν)

  3. Nice post!

    Ήμουν και είμαι μεγάλος fan των Nirvana έχοντας εννοείται όλη τη δισκογραφία τους και πολλά «ακυκλοφόρητα» live, demo και διασκευές… (το ακυκλοφόρητα σε εισαγωγικά γιατί αν δεν είχανε κυκλοφορήσει πως θα τα είχα;!)

    Αν δε κάνω λάθος και διόρθωσέ με, ενθουσιασμένος και βιαστικός να κυκλοφορήσει το πρώτο album μπήκε στο studio και ηχογράφησε πολλά κομμάτια εντελώς μόνος του (κιθάρες, drums, μπάσο, φωνητικά…).

    Και μιας και μου θύμισες παλιές καλές εποχές 😉 …

    και η «διασκευή» της διαφήμισης, ένα απ’ τα αγαπημένα μου κομμάτια των Foo Fighters, το Big Me, το οποίο μάλιστα είχαμε παίξει μεταξύ άλλων live σε μια συναυλία στο λύκειο (εγώ έπαιξα drums) …

  4. Σ’ευχαριστώ πολύ Μπαλόνι !
    Πολλές φορές γνωρίζω περισσότερα για τα βίντεο παρά για την καριέρα κάποιων ονομάτων . Oι Foo Fighters ανήκουν σ’αυτήν την κατηγορία . Ήξερα ποιοί ήταν, ξέρω αρκετά τραγούδια τους αλλά αυτό το βίντεο ήταν η αφορμή για να διαβάσω πολύ γι’αυτούς ( άρθρα, συνεντεύξεις κλπ ). Τώρα τους εκτιμώ ακόμη περισσότερο .

    Έχουμε να λέμε γενικώς … ουουουου … ! 😉

    —–

    Μαζί μ’εσάς μαθαίνω κι εγώ . Κάποιες ιστορίες ανθρώπων αξίζουν πραγματικά . Φιλάκια Ρενάτα !

    —–

    αγκνιρα, τι να πώ ? Ευχαριστώ τόσο πολύ . Τα καλά λόγια πάντα δίνουν θετική ώθηση για τη συνέχεια .

    Γηράσκουμε αεί διδασκόμενοι . Το καλό ροκ όμως δε γερνά ποτέ, όσα χρόνια κι αν περάσουν 😉

    —–

    Τεο ευχαριστώ πολύ 😳 ( κι ας είν’και c-p ! )

    Μου ήταν πολύ συμπαθείς στα τέλη των ’90s, μετά τους έχασα για λίγο και τα τρία τελευταία χρόνια τους ακούω σποραδικά . Πιστεύω ότι τώρα έχουν ωριμάσει μουσικά πολύ περισσότερο .

    —–

    Κωστή, άψογο το σχόλιο . Όταν βγήκαν οι Νιρβάνα εγώ τελείωνα το σχολείο ( χμ … μάλλον μόλις το είχα τελειώσει χο, χο ) . Εσύ όμως πρέπει να ήσουν πολύ μικρός ! Τα πρώτα ακούσματα πάντα μας σημαδεύουν . Εσύ είσαι κανονικός Νιρβανολόγος με όλο αυτό το υλικό ! Θα ξέρεις επομένως ότι αν ο Cobain ζούσε μπορεί να μη γινόταν θρύλος αλλά σίγουρα θα έκανε πολύ σπουδαία πράγματα . Θα γνωρίζεις επίσης και πόσο καλός σκιτσογράφος ήταν . Τα γονίδια του όμως ήταν «χαλασμένα» και αυτοκαταστροφικά . Κρίμα …

    Σωστά τα λες, έτσι έγινε . Ο Grohl ήταν πάντα πολυ παραγωγικός,ναι το γνωρίζω . Αυτόν τον καιρό οι Foo ετοιμάζουν νέο δίσκο και ήδη έχει γράψει γύρω στα είκοσι τραγούδια !

    Footos !!!! Το θυμάμαι χαααααα ! Σ’ευχαριστώ !

    —–

    ΚΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΣΕ ΟΛΕΣ ΚΑΙ ΟΛΟΥΣ 🙂


Σχολιάστε

